Iklaneka

Wednesday, 28 December 2011

Al-Barzakh

        Kelam!! Gelap Gelita!! Di mana ni.,?? Ethopia.,?? Malaysia atau China.,??? Ahh... aku lemas di sini. Mengapa aku berada di sini.,?? Aku nak keluar..!!! Aku nak keluar...!!! Ahhh.... aku di mana ni.,?? Menyusahkan aku saja. Mana jalan keluar ni..???

        Hoi......, orang di luar sana.!! keluarkan aku dari sini..!!! Kau semua orang ni pekak ke.,?? Tolong..!!!! Macam mana ni.,? Uhh...., apa tu.,?? Alamak..! dasyatnya makhluk ni..!! Ehhhh.., aku takut ni...!!!

        Tolong.....!!!!!!

        Hei.., manusia..!!! Aku ke.,? Ya kamu..!!! bersedialah..!!! Sedia untuk apa.,? Aku ingin menyoalmu..!!! Soal.,?? matematik, sains atau bahasa melayu..,?? Tak payah soal.., aku dah dapat PhD semua tu..!!! Siapa Tuhanmu...?? Tuhan...,??? maksudmu wang..,???

        Money.,?? fulus.,?? Cheh.... kamu..,!! celaka bupppp..!!!

        Adoi..!!! Ahh.......

        Apa agamamu...??!!! Ideologikah itu.,?? athiest ...!! Celaka..,!!! nah...,!!! buppp...!!!!!

        Adoi...!!!!! Apa ikutanmu...??!! Perlembagaan barat..!!! Ceh..,!!! bupppp..!!!! Adoi....!!!!!! Siapa penghulumu...??!!!

        Pemerintahkah...?? tentu Perdana Men....... Ceh..!!! bupp...!!!! Adoi..!!!!! Di mana kiblatmu...?? Dasar ke tu..,??? pandang ke timur..!!! Celaka..,!!!! nah...!!!!!

        Adoi..!!! Itu sebagai pendahuluan..., aku akan datang menyoal lagi.

        Apa salahku.,?? Aduhhh..!! Sakitnya..!!! Aku benci berada di sini. Aku hendak keluar..!!!

        Tanah., tolong bukakan jalan keluar untukku..!! Ehh..., apa pula ni..!! Oii., tanah...!!!

        Aku bukan suruh himpit..!!! Aku suruh buka..!!! Adoi.., tolong..!!! Argh..!!! Ya Allah..!!

        Aku tak boleh bernafas..!!!! Tolonglah tanah..!!! Uhhhh...!! Jangan himpit aku macam ni..!!!

        Tolonglah..!!!! Ahhhh..!!!! Mujurlah tanah ni terbuka semula..!!! Uhhh...!!!

       Di mana sebenarnya aku ni..,?? Aku pernah ke Tokyo, Los Angelas, Sydney, Hong Kong, London, Amsterdam, Langkawi..!!! Tapi tak pernah aku jumpa tempat macam ni..!!!

        Dan siapa makhluk tadi.,?? Dasyat sungguh..!! Tak pernah aku jumpa. Dan kenapa tanah ni tadi menghimpit aku.,?? Aku jadi liat ke.,??!!!

        Argghhh....... binatang apa pula tu.,?? Naga ke.,??? Besarnyaaaaaa..!!!! Banyak pula tu...!!!

        Nampak macam ular..,??!!! Ehhhh..!!! Dia datang nak seksa aku ke.,??

        Alamak..!!!!!!!!!

      Adoi..!!! Tolong..!!!!! Uhhhh...!! Ehhh..!!!!! Eiii..!! Nanti dulu..!!!!! Ke...kenapa kamu semua nak patuk aku..,?? Aku dah buat apa kat kamu...???? Tak sembahyang..!!! Tak sembahyang...,???

        Apa benda sembah... Adoi..!!! Arghhh..!!! Tolong mak..!! Ubbb...!!! Mana ular tadi.,???

        Glib..!! Dia dah pergi..!!!!

        Arghhhh..!!! Apa salah aku.,??!!! Aku dah derma kepada anak-anak yatim dengan namaku terpampang di akhbar. Aku dah derma kepada Sport Toto RM 2 juta. Aku telah pun mengislamkan isteriku..!!! Mariam @ Mary..!!! Walaupun dia tak pernah sembahyang tetapi aku telah mengislamkan dia..,!!! Sekurang-kurangnya......

         Arghhhh...!!! Makhluk tadi datang lagi..!!!!
Alamak..!!!!! Matilah aku kali ni..!!!! Tolong...!!!!!!!!!!!
Keluarkan aku dari siniiii......!!!!!!!!!!!! Tolong bebaskan akuuuuu.....!!!!!!!!

        Aku takut ni..!!! Tolong..!!!! Celaka kamu..!!!!! Nah..!!!!! Bupp.....!!!!!!!!!!!!!!!!

        Adoiiiiiiiii.....!!!!!!!!!!!!!!

Wednesday, 21 December 2011

Ciri-Ciri Wanita Idaman Lelaki

Wanita merupakan hiasan dunia, wanita yang solehah merupakan idaman setiap lelaki.., setiap manusia rata-rata mereka inginkan pasangan yang terbaik dalam hidupnya., kalau ada yang suka yang sebaliknya mungkin ada something wrong le kot ngan dia tu.., ada gak sesetengah orang ni suka sangat mencari pasangan yang elok dari segi paras rupa tanpa menilai hati budinya.., sebab tu lah ada yang kahwin tak sampai setahun pun last-last bercerai.., mungkin adalah tu something yang tak kena.., hu3.., ingatlah semua, berkahwin ni bukannya perkara main-main., cari lah pasangan yang kita rasa betul-betul terbaik untuk kita.., dibawah ni saya nak kongsikan ciri-ciri wanita idaman lelaki yang saya ada terbaca.., menarik gak ni untuk dikongsi., hu3..., 

1. Berpegang Kepada Agama

Wanita yang berpegang kepada agama mempunyai keperibadian yang unggul. Batas-batas syariat yang dipegang dan terpelihara dalam hidupnya mengangkat martabat dirinya sebagai seorang yang layak dikagumi oleh lelaki.. Dia tidak akan melakukan sesuatu yang bertentangan dengan syariah. Memang beruntung mana-mana lelaki yang beristeri dengan wanita sebegini.

2. Kecantikan Dalaman

Wanita yang tulen adalah lemah lembut dalam perwatakannya tetapi mempunyai prinsip dalam hidup. Inilah kecantikan dalaman yang dicari oleh ramai lelaki. Kalau cantik, tu dikira sebagai BONUS.

Wanita yang mempunyai kecantikan dalaman tidak akan sesekali menjual maruah dirinya hanya untuk mencari nama dan wang. Mereka tidak akan sesekali tunduk pada nafsu atau berbuat sesuatu semata-mata kerana mahukan harta dan kekayaan.

3. Manja

Lelaki suka wanita yang keanak-anakan atau yang ada sifat manja, supaya lelaki boleh memainkan peranan sebagai pelindung. Tapi, sifat manja dan keanak-anakan yang melampau tak sesuai, menampakkan wanita tu seperti kurang matang.

4. Pandai Menjaga Kecantikan

Lelaki menginginkan wanita yang pandai menjaga kecantikan dirinya. Wanita dan kecantikan memang susah nak dipisahkan. Mereka akan kelihatan bertambah cantik jika bijak menguruskan penampilan diri. Lelaki secara fitrahnya memang mahukan wanita yang pandai menjaga kecantikan, kerana ia akan membuat mereka bangga.

5. Berakhlak Mulia

Wanita yang berakhlak mulia dikenali juga sebagai wanita soleheh.. Wanita adalah hiasan dunia, tetapi seindah hiasan adalah wanita solehah. Merekalah ibu, isteri, kekasih dan penyokong kepada suami.

6. Tidak Mempamer Keseksian

Lelaki suka menjamu mata dengan melihat aurat wanita, namun tak suka menjadikanya isteri kerana keindahan diri wanita tu seolah-olah menjadi barang pameran untuk mata semua lelaki.

7. Tidak cerewet.

Lelaki suka pada wanita yang tidak cerewet. Mengapa pula? Sebab wanita yang cerewet boleh merimaskan dan mudah menyebabkan lelaki menyampah dengannya. Biasanya, wanita yang cerewet suka mengkritik apa saja yang tidak disenanginya walaupun perkara tu hanyalah perkara kecil. "Mengomplen" aje kerjanya... upss..

8. Memahami Lelaki

Wanita yang memahami hati lelaki biasanya mempunyai intuisi yang cukup kuat. Lelaki mengimpikan wanita yang mampu memahami situasinya dalam keadaan suka dan duka. Pendek kata, tanpa perlu cakap, dia tu sudah dapat membaca riak muka suaminya. Lantas, bertindak menghiburkan atau memberi kekuatan.

9. Sejuk Mata Memandang

Wanita yang manis wajahnya dan sejuk dipandang mata akan mendamaikan perasaan seorang lelaki. Macam mane ciri-ciri wanita yang sejuk mata memandang nih? Haa.. ni dia :
  • Bersopan satun
  • Sentiasa memansikan wajah
  • Sentiasa senyum
  • Menutup aurat
  • Ramah dan mesra
  • Tidak terlalu cemburu
  • Menghormati orang lain. 
Hu3.., nanti dilain post saya nak kongsikan ciri-ciri lelaki idaman wanita lak.., hu3., baru lah adil.., tak gitu.., Thanks coz sudi baca..., wassalam..., :-)

Saturday, 17 December 2011

Cerita Di Alam Sana

        Dalam kegelapan aku meredah sebuah alam yang asing dan tidak pernah aku jejaki sebelum ini. Langkah ku atur dengan penuh berhati-hati kerana kehitaman alam yang pekat ini menyukarkan penglihatanku dan yang paling aku takutkan adalah kebahayaan yang sedia menanti aku sepanjang menyusuri perjalanan ini.

        Nun jauh disana, suatu ruang cahaya yang bersinar terang. Aku menghayun kakiku menuju kearahnya. Semakin aku dengan ruang cahaya tersebut, semakin terasa debaran jantungku. Entah mengapa aku merasakan seolah-olah aku kini berada di alam yang hanya dapat aku dengar dan baca sebelum ini iaitu alam selepas kematian (hari kebangkitan). Aku menerobos ke ruang cahaya tersebut dan serta merta air mataku bercucuran laju. Kini, aku sedar aku sudah lama meninggalkan dunia pada hari kiamat yang lalu dan aku bukan keseorangan di padang mahsyar ini. 

        Dihadapanku terbentang selautan manusia yang bermacam-macam reaksi wajah mereka. Ada yang berkeluh kesah, kerisauan, merungut sendirian, menangis hiba dan termenung jauh menanti apakah balasan yang akan diterima oleh diri masing-masing. Satu persatu manusia melalui titian sirat dan aku dapat melihat ada yang terjatuh ke dalam api neraka dan ada sebilangan kecil sahaja yang dapat melepasi titian tersebut. Akhirnya tibalah giliran aku melaluinya. Langkahku tidak seimbang kerana terganggu oleh godaan dan sorakan iblis laknatullah. Aku hampir goyah dan......

        Kepanasan api neraka yang begitu rakus membaham tubuh kerdilku tak terperi rasanya. Daging-dagingku hancur dimamah dan tulang-temulangku rentung. Tiba-tiba aku mengambil seketul batu dari api neraka itu dan memecahkan kepalaku sendiri. Kesakitan dan kepedihannya tidak terkata rasanya tapi aku melakukannya semula walaupun ia pulih kembali. Apabila memikirkannya betapa bodohnya aku selama ini. Mengapa? Itulah aku, seorang hamba Allah yang meninggalkan sembahyang wajib. Rambutku pula terbakar manakala tubuhku hangus rentung dibakar. Sakit..... sangat sakit! kenapa? Itulah aku seorang kaum hawa yang suka mendedahkan  aurat dan sangat bangga dikurniakan rupa paras yang menarik, bentuk tubuh yang mengancam dan rambut yang panjang serta diwarnakan. Beginilah azab yang harus ku tanggung kerana terlalu ghairah menonjolkan keistimewaan diri kepada mata-mata yang haram memandangnya. Sesungguhnya api neraka memang merindui untuk membakar wanita seperti aku.

        Kemudian lidahku menjadi panjang dan terjelir keluar lalu ia terus dipotong tetapi kembali semula panjangnya dan dipotong lagi. Mengapa? itulah aku, seorang manusia yang suka berdusta dan bercakap bohong dengan ibu bapa, guru-guru, kawan-kawan, muslimin dan muslimah yang lain bertujuan untuk mendapatkan sesuatu yang diharapkan, menabur janji palsu dan menggunakan kefasihan bercakap dari liuk lidahku untuk membuatkan orang percaya. Selepas itu, mencarik-carik kulit-kulit di badanku sendiri dan mencabut hatiku bersama isi perut sekali serta merasakan kesakitan yang tidak terperi, manakala kulit yang koyak itu bercantum kembali lalu dikoyak lagi dan begitulah seterusnya. Kenapa? itulah aku, seorang yang semasa hayat di dunia dahulu, hatiku terlalu kotor dan penuh dengan hasad dengki sehingga merosakkan hubungan kekeluargaan, persahabatan, dan sesama muslim. Aku juga suka menfitnah orang lain dan balasannya lidah dan bibirku digunting. Apabila lidahku kembali pulih, ia digunting lagi. Begitulah seterusnya.

        Setelah berjuta-juta tahun lamanya aku diazab dan disiksa di dalam neraka jahanam, kini aku dimasukkan ke syurga. Kenapa? Suatu ketika dahulu aku pernah bersedekah kepada fakir miskin tanpa mengharapkan sebarang balasan atau kepujian. Amal jariah inilah yang telah menyelamatkan aku dari terus diazab. Linangan air mataku terus mencurah bagaikan hujan yang turun tanda kesyukuran kepada Allah.

        Bantal tidurku terasa basah. Aku terjaga. Baru aku sedar rupa-rupanya aku bermimpi. Lagu Linkin Park "Somewhere I Belong" masih bergema di ruang bilikku. Dari jauh terdengar sayup-sayup azan asar berkumandang sayu. Inikah petunjuk dariMu ya Allah? Alhamdulillah. Suiz radio ku matikan. Pandangan kulontarkan jauh ke luar jendela. Kelihatan beberapa anak muda sebaya dengan aku sedang menuju ke masjid, Di tepi jalan pula, sekumpulan remaja sedang lepak sambil berbual tanpa menghiraukan azan yang berkumandang. Aku menggeleng kesal. Berapa ramai lagikah pemuda-pemudi diluar sana yang masih hidup di dalam kesesatan? Bilakah mereka akan menyedari kesilapan diri yang dilakukan selama ini.

        Satu keluhan yang berat ku lepaskan dan aku menyucikan diri dan berwudhuk untuk mengabdikan diri kepada-Nya. Semoga Allah merahmati aku. Amin....

        Dari pandangan mata Allahyarhamah nenekku. Sebelum Allahyarhamah meninggal.

P/S : Kisah di atas saya ambil daripada majalah sekolah lama saya Al-Manar edisi 3 Maahad Ar-Rahmah Kenali. Semoga kisah di atas menjadi pengajaran buat kita semua. Ingatlah, kita hidup di dunia ini hanyalah untuk sementara waktu sahaja, tunaikanlah segala kewajipan yang telah di tetapkan oleh-Nya & jauhkanlah diri daripada melakukan perkara yang telah di haramkan oleh-Nya. Semoga kita mendapat kebaikan di dunia dan di akhirat sana. 

Manusia Janganlah Lupa

Manusia jangalah lupa..,
Siapakah penciptanya..,
Dari mana datang nikmat kepadanya..,
Kalau ditanya..,
Tentu daripada Allah jawabnya..,
Tetapi mengapa mereka lupa untuk mengingati-Nya..,??
Mengapa....,???

Manusia janganlah lupa..,
Apakah tugasmu di dunia..,
Adakah kamu ingin mengumpul harta dan bersuka ria sahaja..,
Tidak.., Wahai manusia.., Tidak..,!!
Kamu adalah khalifah..,!!!
Khalifah yang wajib menaikkan agama Allah di dunia.....

Manusia janganlah lupa..,
Perjuanganmu masih belum selesai di dunia..,
Perjuanganmu yang masih ada.., 
Yakni memilih pemimpin yang memperjuangkan bangsa..,
Atau ulama' yang memperjuangkan agama islam yang tercinta..,
Tepuk dada tanyalah iman kita.., 
Mana satu yang lebih utama.......
TAKBIR......!!!!!

Wednesday, 14 December 2011

Mati Di Dalam Din Islam

Mengenai ayat "Janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan islam" merupakan perintah Allah agar kita hendaklah mati dalam Din Islam. Kerana Allah tidak menerima agama selain Islam, sebab Islam merupakan agama yang diredhai-Nya.

"Sesungguhnya Din (yang diredhai) di sisi Allah adalah islam. Barangsiapa yang mencari Din selain Islam tidak akan diterima darinya dan di akhirat termasuk orang-orang yang rugi."

Firman-Nya lagi : "Pada hari ini telah Ku sempurnakan bagi kamu Din kamu dan telah Ku cukupkan atas kamu nikmatKu dan telah Ku redhai bagi kamu Islam itu sebagai Ad-Din".

Lantas jika Allah memerintah agar mati di dalam Islam, padahal Dia telah berfirman "Engkau tidak mungkin memberi hidayah kepada orang yang engkau cintai, tetapi Allah lah yang memberi hidayah kepada siapa yang Dia kehendaki". Bagaimanakah ini,? Sesungguhnya manusia tidak dapat dan tidak mampu membuat dirinya mati di dalam Islam, tetapi Allah lah yang memberikan jalan baginya. Adapun tahap-tahap yang seharusnya dilakukan adalah sebagai berikut :

1. Menjalankan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya.
2. Berdoa kepada Allah agar diwafatkan dalam Islam dan dalam keadaan husnul khatimah.
3. Bersyukur kepada Allah atas nikmat Islam.
4. Takut mati dalam keadaan suul khatimah.

Di dalam Al-Quran diceritakan bahawa Nabi Yusof A.S dan Nabi Ya'qub A.S berdoa : "Kamu (Allah) adalah penguasa di dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku bersama orang-orang yang soleh".

Padahal setiap Nabi adalah maksum dan pasti mati dalam keadaan Islam. Demikian pula diceritakan bahawa para tukang sihir Firaun yang bertaubat berdoa : "Ya Allah, limpahkanlah kesabaran kepada kami dan wafatkanlah kami sebagai seorang muslim".

Begitu juga wasiat Nabi Ibrahim A.S dan Nabi Ya'qub A.S kepada anak-anaknya : "Wahai anakku, sesungguhnya Allah telah memilihkan kepadamu Islam, maka janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan Islam". Begitulah cara Allah mengajar dan mendidik para Nabi-Nya dan para solihin.

Hendaknya manusia berusaha untuk menjaga dan memperkuat keislamannya dan sentiasa taat pada perintah Allah, dikhuatirkan ia kelak mati suul khatimah. Juga hendaknya ia menjauhi maksiat dan dosa kerana hal tersebut melemah dan merendahkan keislamannya, membuat goyah asas-asas Islam sehingga tercabut darinya, sebagaimana firman Allah : "Kemudian akibat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan adalah azab yang pedih kerana mereka selalu mendustakan ayat-ayat Allah dan mereka selalu menolaknya".

Hendaklah kita terus-menerus berdoa agar mati dalam keadaan husnul khatimah kerana syaitan akan berkata : "Aduh celaka, orang yang memohon husnul khatimah itu telah mematahkan tulang punggungku. Aduh celaka, bila ia mahu membangga-banggakan amalnya? Aku khuatir ia mengetahui tipu dayaku".



Friday, 9 December 2011

Madah Pujangga Buat Kekasih

Dimana kan dapat ku cari..,
Gadis manis cantik dan berseri..,
Hanya dikau yang bertahta dihati..,
Janganlah dikau curigai perhubungan ini.....

Kala sepi menggamit hati..,
Hanya potretmu kekal dihati..,
Jangan dikau termenung lagi..,
Kita kan bertemu dilain hari.....

Perhubungan ini tidak akan diakhiri..,
Walaupun halangan datang menghampiri..,
Aku tetap setia menanti..,
Ikatan abadi kasih sejati.....

Saturday, 3 December 2011

Permaisuri Hati ku

Diantara kekasih pilihan dihati..,
Punyai budi penghias diri..,
Wajahnya lembut hiasan pekerti yang tinggi..,
Indahnya perhiasan dunia.....

Di antara diriku juga dirimu..,
Hanya mengharapkan cinta yang satu..,
Ku kan binakan mahligai impianmu..,
Sayang iklasknlah hati mu.....

Malu mu bernilai..,
Kata mu berhikmah..,
Hati mu tulus suci dan murni..,
Hanya diri yang halal..,
Engkau serahkan segalanya..,
Untuk mencari redha Allah.....

Kau permaisuri dihati ku..,
Di dunia ini kau penghibur..,
Menjunjung kasih amanah ilahi..,
Ku pasti akan terus menyayangi..,
Terima kasih ucapan ku beri..,
Kau hadiahkan ku cahaya hati..,
Ku pimpin tangan mu meniti hari..,
Semoga kita dapat bersama selamanya.....

Friday, 2 December 2011

Kisah Perlawanan Antara Seorang Lelaki Dengan Iblis

Pada awalnya sepasang suami isteri itu hidup tenteram. Meskipun melarat, mereka taat kepada perintah Tuhan. Segala yang dilarang Allah s.w.t. dihindari, dan ibadah mereka tekun sekali. Si Suami adalah seorang yang alim yang taqwa dan tawakkal. Tetapi sudah beberapa lama isterinya mengeluh terhadap kemiskinan yang tiada habis-habisnya itu. Ia memaksa suaminya agar mencari jalan keluar. Ia membayangkan alangkah senangnya hidup jika segala-galanya serba cukup. Pada suatu hari, lelaki yang alim itu berangkat ke ibu kota, mahu mencari pekerjaan. Di tengah perjalanan dia melihat sebatang pohon besar yang sedang dikerumuni orang. Ia mendekat. Ternyata orang-orang itu sedang memuja-muja pohon yang konon keramat dan sakti itu. Banyak juga kaum wanita dan pedagang-pedagang yang meminta-minta agar suami mereka setia atau dagangannya laris.

"Ini syirik," fikir lelaki yang alim tadi. "Ini harus dibanteras habis. Masyarakat tidak boleh dibiarkan menyembah serta meminta selain Allah s.w.t.." Maka pulanglah dia terburu-buru. Isterinya hairan, mengapa secepat itu suaminya kembali. Lebih hairan lagi waktu dilihatnya si suami mengambil sebilah kapak yang diasahnya tajam. Lantas lelaki alim tadi bergegas keluar. Isterinya bertanya tetapi ia tidak menjawab. Segera dinaiki keldainya dan dipacu cepat-cepat ke pohon itu. Sebelum sampai di tempat pohon itu berdiri, tiba-tiba melompat sesusuk tubuh tinggi besar dan hitam. Dia adalah iblis laknatullah yang menyerupai sebagai manusia.

"Hai, mahu ke mana kamu?" tanya si iblis laknatullah. Orang alim tersebut menjawab, "Saya mahu menuju ke pohon yang disembah-sembah orang bagaikan menyembah Allah s.w.t.. Saya sudah berjanji kepada Allah s.w.t. akan menebang roboh pohon syirik itu." "Kamu tidak ada apa-apa hubungan dengan pohon itu. Yang penting kamu tidak ikut-ikutan syirik seperti mereka. Sudah pulang sahaja." "Tidak boleh, kemungkaran mesti dibanteras," jawab si alim bersikap tegas. 

"Berhenti, jangan teruskan!" bentak iblis laknatullah marah. "Akan saya teruskan!" 
Kerana masing-masing tegas pada pendirian, akhirnya terjadilah perkelahian antara orang alim tadi dengan iblis laknatullah. Kalau melihat perbezaan badannya, seharusnya orang alim itu dengan mudah boleh dibinasakan. Namun ternyata iblis laknatullah menyerah kalah, meminta-minta ampun. Kemudian dengan berdiri menahan kesakitan dia berkata, "Tuan, maafkanlah kekasaran saya. Saya tak akan berani lagi mengganggu tuan. Sekarang pulanglah. Saya berjanji, setiap pagi, apabila Tuan selesai menunaikan sembahyang Subuh, di bawah tikar sembahyang Tuan saya sediakan wang emas empat dinar. Pulang saja, jangan teruskan niat Tuan itu dulu,"

Mendengar janji iblis laknatullah dengan wang emas empat dinar itu, lunturlah kekerasan tekad si alim tadi. Ia teringatkan isterinya yang hidup tidak berkecukupan. Ia teringat akan saban hari rungutan isterinya. Setiap pagi empat dinar, dalam sebulan sahaja dia sudah boleh menjadi orang kaya. Mengingatkan desakan-desakan isterinya itu maka pulanglah dia. Patah niatnya semula hendak membanteras kemungkaran. 

Demikianlah, semejak pagi itu isterinya tidak pernah marah lagi. Hari pertama, ketika si alim selesai sembahyang, dibukanya tikar sembahyangnya. Betul di situ tergolek empat benda berkilat, empat dinar wang emas. Dia meloncat riang, isterinya gembira. Begitu juga hari yang kedua. Empat dinar emas. Ketika pada hari yang ketiga, matahari mulai terbit dan dia membuka tikar sembahyang, masih didapatinya wang itu. Tapi pada hari keempat dia mulai kecewa. Di bawah tikar sembahyangnya tidak ada apa-apa lagi keculai tikar pandan yang rapuh. Isterinya mulai marah kerana wang yang kelmarin sudah dihabiskan sama sekali. 

Si alim dengan lesu menjawab, "Jangan khuatir, esok barangkali kita bakal dapat lapan dinar sekaligus." Keesokkan harinya, selesai sembahyang dibuka tikar sejadahnya kosong. "Kurang ajar. Penipu," teriak si isteri. "Ambil kapak, tebanglah pohon itu." "Ya, memang dia telah menipuku. Akan aku habiskan pohon itu semuanya hingga ke ranting dan daun-daunnya," sahut si alim itu. Maka segera ia mengeluarkan keldainya. Sambil membawa kapak yang tajam dia memacu keldainya menuju ke arah pohon yang syirik itu. Di tengah jalan iblis laknatullah yang berbadan tinggi besar tersebut sudah menghalang. Katanya menyorot tajam, "Mahu ke mana kamu?" herdiknya menggegar. 

"Mahu menebang pohon," jawab si alim dengan gagah berani. "Berhenti, jangan lanjutkan." larang si iblis laknatullah "Bagaimanapun juga tidak boleh, sebelum pohon itu tumbang." jawab lelaki itu.
Maka terjadilah kembali perkelahian yang hebat. Tetapi kali ini bukan iblis laknatullah yang kalah, tapi si alim yang terkulai. Dalam kesakitan, si alim tadi bertanya penuh hairan, "Dengan kekuatan apa engkau dapat mengalahkan saya, padahal dulu engkau tidak berdaya sama sekali?" Iblis laknatullah itu dengan angkuh menjawab, "Tentu sahaja engkau dahulu boleh menang, kerana waktu itu engkau keluar rumah demi Allah. Andaikata ku kumpulkan seluruh belantaraku menyerangmu sekalipun, aku takkan mampu mengalahkanmu. Sekarang kamu keluar dari rumah hanya kerana tidak ada wang di bawah tikar sejadahmu. Maka biarpun kau keluarkan seluruh kebolehanmu, tidak mungkin kamu mampu menjatuhkan aku. Pulang saja. Kalau tidak, ku patahkan nanti batang lehermu." 

Mendengar penjelasan iblis laknatullah itu si alim tadi termangu-mangu. Ia merasa bersalah, dan niatnya memang sudah tidak ikhlas kerana Allah s.w.t. lagi. Dengan terhuyung-hayang ia pulang ke rumahnya. Dibatalkan niat semula untuk menebang pohon itu. Ia sedar bahawa perjuangannya yang sekarang adalah tanpa keikhlasan kerana Allah s.w.t., dan ia sedar perjuangan yang semacam itu tidak akan menghasilkan apa-apa selain dari kesiaan yang berlanjutan. Sebab tujuannya adalah kerana harta benda, mengatasi keutamaan Allah s.w.t. dan agama. Bukankah bererti ia menyalahgunakan agama untuk kepentingan hawa nafsu semata-mata ? 

"Barangsiapa di antaramu melihat sesuatu kemungkaran, hendaklah (berusaha) memperbaikinya dengan tangannya (kekuasaan), bila tidak mungkin hendaklah berusaha memperbaikinya dengan lidahnya (nasihat), bila tidak mungkin pula, hendaklah mengingkari dengan hatinya (tinggalkan). Itulah selemah-lemah iman." 
Hadith Riwayat Muslim
kreadit to : http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/1001kisahteladan3.htm

Berikan Aku

Berikan aku cinta..,
Agar aku bisa ketawa.....

Berikan aku cinta..,
Agar aku bisa gembira.....

Berikan aku syurga..,
Agar aku dapat menikmati bahagia.....

Berikan aku seribu doa..,
Agar aku tahu erti kesyukuran.....

Berikan aku kegembiraan..,
Agar aku dapat menyembuhkan derita.....

Berikan aku kata-kata azimat..,
Biar ku buang segala sengsara dan debu.....

Berikan aku semangat..,
Untuk aku terus berjaya.....

Ajarkan aku dengan penuh kelembutan..,
Agar aku belajar hormat-menghormati.....

Bimbinglah aku dengan penuh kasih sayang..,
Agar aku bisa mengasihi.....

Berikan aku sepenuh perhatian..,
Untukku bina semula keyakinan.....

Tuesday, 29 November 2011

Dipotong Tangan Kerana Memberi Sedekah

Dikisahkan bahawa semasa berlakunya kekurangan makanan dalam kalangan Bani Israel, maka lalulah seorang fakir menghampiri rumah seorang kaya dengan berkata, "Sedekahlah kamu kepadaku dengan sepotong roti dengan ikhlas kerana Allah s.w.t." Setelah fakir miskin itu berkata demikian maka keluarlah anak gadis orang kaya, lalu memberikan roti yang masih panas kepadanya. Sebaik sahaja gadis itu memberikan roti tersebut maka keluarlah bapa gadis tersebut yang bakhil itu terus memotong tangan kanan anak gadisnya sehingga putus. Semenjak dari peristiwa itu maka Allah s.w.t pun mengubah kehidupan orang kaya itu dengan menarik kembali harta kekayaannya sehingga dia menjadi seorang yang fakir miskin dan akhirnya dia meninggal dunia dalam keadaan yang paling hina.

Anak gadis itu menjadi pengemis dan meminta-minta dari satu rumah ke rumah. Maka pada suatu hari anak gadis itu menghampiri rumah seorang kaya sambil meminta sedekah, maka keluarlah seorang ibu dari rumah tersebut. Ibu tersebut sangat kagum dengan kecantikannya dan mempelawa anak gadis itu masuk ke rumahnya. Ibu itu sangat tertarik dengan gadis tersebut dan dia berhajat untuk mengahwinkan anaknya dengan gadis tersebut. Maka setelah perkahwinan itu selesai, maka si ibu itu pun memberikan pakaian dan perhiasan bagi menggantikan pakaiannya.

Pada suatu malam apabila sudah dihidang makanan malam, maka si suami hendak makan bersamanya. Oleh kerana anak gadis itu kudung tangannya dan suaminya juga tidak tahu bahawa dia itu kudung, manakala ibunya juga telah merahsiakan tentang tangan gadis tersebut. Maka apabila suaminya menyuruh dia makan, lalu dia makan dengan tangan kiri. Apabila suaminya melihat keadaan isterinya itu dia pun berkata, "Aku mendapat tahu bahawa orang fakir tidak tahu dalam tatacara harian, oleh itu makanlah dengan tangan kanan dan bukan dengan tangan kiri."

Setelah si suami berkata demikian, maka isterinya itu tetap makan dengan tangan kiri, walaupun suaminya berulang kali memberitahunya. Dengan tiba-tiba terdengar suara dari sebelah pintu, "Keluarkanlah tangan kananmu itu wahai hamba Allah, sesungguhnya kamu telah mendermakan sepotong roti dengan ikhlas kerana Ku, maka tidak ada halangan bagi-Ku memberikan kembali akan tangan kananmu itu." 
Setelah gadis itu mendengar suara tersebut, maka dia pun mengeluarkan tangan kanannya, dan dia mendapati tangan kanannya berada dalam keadaan asalnya, dan dia pun makan bersama suaminya dengan menggunakan tangan kanan. Hendaklah kita sentiasa menghormati tetamu kita, walaupun dia fakir miskin apabila dia telah datang ke rumah kita maka sesungguhnya dia adalah tetamu kita. Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud, "Barangsiapa menghormati tetamu, maka sesungguhnya dia telah menghormatiku, dan barangsiapa menghormatiku, maka sesungguhnya dia telah memuliakan Allah s.w.t. Dan barangsiapa telah menjadi kemarahan tetamu, dia telah menjadi kemarahanku. Dan barangsiapa menjadikan kemarahanku, sesungguhnya dia telah menjadikan murka Allah s.w.t." 

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud, "Sesungguhnya tetamu itu apabila dia datang ke rumah seseorang mukmin itu, maka dia masuk bersama dengan seribu berkah dan seribu rahmat."

Ada Apa Dengan Cinta

Cinta..,
Cinta itu buta..,
Cinta itu ada di mana-mana..,
Cinta kadang kala buat kita merana..,
Cinta kadang kala buat kita sengsara.....

Cinta..,
Cinta itu tak bermata..,
Cinta itu tak mengenal siapa..,
Cinta tak kenal miskin atau kaya..,
Cinta kadang kala buat kita bahagia..,
Cinta kadang kala buat kita berjaya.....

Cinta..,
Cinta kadang kala buat kita lupa..,
Cinta tak pernah mengenal usia..,
Cinta tak mengira tua atau muda..,
Cinta kadang kala buat kita makin dewasa.....

Cinta..,
Cinta buat kita sering ketawa..,
Cinta buat kita tidak berada di alam nyata..,
Cinta buat kita sering gundah gulana..,
Cinta buat kita tak tidur lena..,
Sehingga kita terpaksa memendam rasa.....

Cinta..,
Cinta....semua orang suka dengan cinta..,
Dari kecil hinggalah tua..,
Tapi tak harus kita lupa..,
Cinta kita yang paling utama..,
Cinta kepada yang maha esa..,
Cinta kepada nabi kita..,
Cinta kepada ibu bapa..,
Inilah cinta yang paling agung.....

Monday, 28 November 2011

Kerana Mengharapkan Yang Halal

        Ada sebuah kisah yang menarik berlaku pada zaman Rasulullah S.A.W dahulu. Pada zaman Rasul S.A.W ada seorang lelaki yang telah kematian isteri. Cuma sayang sedikit lelaki ini bukanlah seorang yang taat dan patuh pada perintah agama. Tetapi dengan kehendak Allah, pada suatu hari lelaki ini berasa insaf dan sedar. Keinsafannya itu mendorong beliau untuk bertaubat. Dia berazam tidak mahu lagi mengulangi perbuatan-perbuatannya yang jahat. Sampai waktu sembahyang dia singgah di masjid kebetulan Rasulullah S.A.W sedang bersembahyang bersama kaum muslimin yang lain. Selesai sembahyang Rasulullah S.A.W bersabda, "barang siapa meninggakan sesuatu yang haram maka ia akan memperolehi yang halal".

       Apabila tiba waktu malam si lelaki yang sudah insaf ini berasa gelisah. Dia teringatkan kerja yang biasa dilakukannya pada waktu malam iaitu mencuri. Dia berasa agak susah untuk meninggalkan kerja jahat itu. Tambahan pula syaitan tidak henti-henti menghasut dan menggodanya.

        Akhirnya dia tewas dengan hasutan syaitan. Lelaki itu menuju ke sebuah rumah yang kelihatan seperti dimiliki oleh seorang yang berada. Rupa-rupanya tuan rumah tersebut ialah seorang wanita yang sudah kematian suami. Sampai di dalam rumah lelaki itu melihat hidangan yang enak dan lazat sedang terhidang di atas meja. Hidangan itu membangkitkan seleranya. Baru sahaja mahu menjamah rezeki yang terhidang, tiba-tiba dia teringat akan pesan Rasulullah S.A.W di masjid siang tadi. Dengan serta merta dia tidak jadi mengambil makanan itu.

        Di suatu sudut rumah, lelaki itu menemui barang berharga, lalu terdetik di hatinya untuk mengambil barang-barang itu. Ketika hendak mengambil barang-barang itu terlintas diingatannya akan sabda Rasulullah S.A.W dengan segera ditinggalkannya harta-harta itu. Ketika hendak melangkah keluar lelaki itu melihat seorang wanita sedang duduk bersendirian dalam biliknya. Timbul niat jahat di dalam hatinya tetapi seperti tadi juga dia teringatkan pesan Rasulullah S.A.W cepat-cepat dia meninggalkan rumah itu. Disebabkan hari sudah hampir subuh dia terus ke masjid untuk bersembahyang. Kemudian lelaki itu duduk di suatu sudut di masjid memikirkan nasib dirinya.

        Apabila hari semakin cerah, datanglah seorang wanita menemui Rasulullah S.A.W yang masih ada dalam masjid dia memberitahu nabi seorang pencuri mamasuki rumahnya, tetapi yang anehnya dia tidak ambil apa-apapun di dalam rumahnya.

        "Aku takut kalau pencuri itu datang lagi wahai Rasulullah", kata wanita itu. Mungkin dia akan melakukan sesuatu ke atas ku. "Kenapa engkau hidup bersendirian,? tanya Rasulullah, " demi untuk menyelesaikan masalah mu ini bagaimana kalau akau kahwinkan engkau,?"tanya nabi, wanita itu kemudiannya bersetuju.

        Rasulullah meninjau-ninjau di dalam masjid. Terlihatlah olehnya seorang lelaki yang mengasingkan diri di penjuru masjid. Baginda pun memanggil lelaki tersebut. Setelah bertanyakan tentang diri dan latar belakang kehidupan lelaki itu baginda berkenan untuk menjodohkannya dengan wanita itu.

        Akhirnya setelah selesai semua urusan yang berkaitan pasangan itu pun dinikahkan oleh baginda Rasulullah S.A.W. Sebelum pulang lelaki itu menangis di hadapan Rasulullah. Dia menceritakan kisah yang sebenarnya dia berasa sungguh terharu kerana apa yang di pesan oleh Rasulullah, "Barang siapa yang meninggalkan yang haram akan memperolehi yang halal", memang benar sekali, sekarang yang diingininya malam tadi akan dapat dimiliki secara halal.

        Demikianlah.......kalau kita berbuat baik, Allah pasti akan membalas dengan kebaikan juga.

Bicara Remaja

Remaja..,
Engkau ibarat tiang yang teguh..,
Berdiri ditengah-tengah masyarakat sebagai pemangkin..,
Namun itu sekadar harapan..,
Kerna engkau sekarang ibarat tiang yang musnah dimakan anai-anai..,
Engkau terjerumus ke lembah yang hina..,
Engkau bersahabat dengan perosak-perosak yang bernama dadah..,
Perosak yang hanya merosakkan jiwa keremajaan..,
Engkau leka dengan hiburan dunia..,
Engkau lupa pada pencipta yang agung..,
Tanggungjawab sebagai anak, engkau abaikan..,
Kepada dadah engkau perhambakan diri.....

Remaja..,
Sedarlah.. sedarlah.. sedarlah..,
Bangkitlah engkau daripada lenamu yang panjang..,
Bangkitlah daripada dunia khayalanmu..,
Kembalilah kepada realiti hidup yang sebenar..,
Kembalilah kepada pencipta yang maha Esa.....

Remaja..,
Ingatlah engkau pada usiamu..,
Yang hanya terbentuk dari setitis air yang kotor menjadi segumpal darah..,
Dibentukkan tulang, dibaluti dengan daging dan ditiupkan dengan roh..,
Agar engkau menjadi seorang khalifah yang taat kepada penciptanya.....

Remaja..,
Bangkitlah engkau dengan keinsafan..,
Jadilah engkau seperti matahari..,
Bukan membakar diri..,
Tapi menerangi alam dengan cahanyanya..,
Dan jadilah engkau seperti tanah..,
Tanah yang berbudi kepada tuannya.....

Remaja..,
Ingatlah engkau..,
Engkau ibarat seperti tiang..,
Tiang yang akan meneguhkan sebuah rumah..,
Usah biarkan tiang itu runtuh..,
Runtuh terhumban ke tanah menyembah bumi.....

Jadilah Engkau

 
Jadilah engkau serikandi..,
Yang punya harga diri..,
Yang ada budi pekerti..,
Bukan sekadar waja diri.....

Jadilah engkau seorang bidadari..,
Bukan sekadar elok rupa diri..,
Juga bersih hati nurani..,
Dan cinta putih yang menemani.....

Jadilah engkau seorang puteri..,
Yang sentiasa berlembut hati..,
Tidak sesekali berkasar kata..,
Tetapi berhalus budi bicara.....

Yang utama..,
Jadilah engkau seorang hamba Allah..,
Yang menjunjung ajaran Rasul-Nya..,
Yang menjadikan Al-Quran teman setia..,
Yang mengisi harinya dengan puasa..,
Yang memilih jihad sebagai gelanggannya.....

Yang pasti..,
Seluruh alam akan berdoa..,
Untuk kamu insan mulia.....

Kredit to :
Mutie'ah Hj. Abu Samah (Puteri MARK)
Al-Manar edisi 3 2004

Amalan Yang Terbalik

 Marilah kita sama-sama bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dengan apa yang sepatutnya kita lakukan dan yang dituntut oleh islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan di bawah sebagai contoh amalan yang terbalik.

1. Amalan kenduri arwah yang dilakukan oleh keluarga si mati selepas sesuatu kematian ( malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya ) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah yang  mana baginda telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga si mati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Sudahlah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyediakan makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil.

2. Ketika menghadiri majlis pemimpin Negara kita berpakaian cantik, kemas dan segak tetapi apabila menghadap Allah baik di rumah mahupun di masjid, pakaian lebih kurang saja, bahkan ada yang tak berbaju.

3. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan riak.

4. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan. Tetapi kebanyakkan orang mengaku bahawa di dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa adalah terendah.

5. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam islam antaranya adalah kerana selamat dari bermusafir maka dibuat kenduri. Bukankah terbalik amalan ini.,? atau kita mempunyai 'tujuan' lain..,?.

6. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam peperiksaan. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walaupun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh membaca Al-Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar ke kelas khas mempelajari islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar RM60 sebulan untuk subjek 8 kali hadir. Tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM20 sebulan untuk 20 kali hadir pun menggeletar tangan.

7.Seorang isteri kalau nak keluar rumah baik bersama suami atau berseorangan, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masya Allah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain.

Marilah kita beralih pada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita. Renung-renungkan lah... :-)

Sunday, 27 November 2011

Madah Cinta


Cinta..,
Kalimahnya cukup menggoda jiwa..,
Siapa yang menduga ianya hadir tanpa dijangka..,
Hadirnya seringkali membuatkan kita terasa gembira..,
Walaupun hanya sedetik ianya sesuatu yang amat bermakna.....

Cinta..,
Berputiknya ia dalam hati kita..,
Yang bisa membuatkan kita terasa tersiksa..,
Tersiksa bukan kerana dipaksa..,
Tetapi tersiksa kerana melayan perasaan hati kita.....

p/s : Cinta yang terbaik ialah cinta pada ALLAH Yang Maha Esa & Nabi Muhammad S.A.W junjungan kita...., :-) 


Tuesday, 22 November 2011

Koleksi Ayat-Ayat Islamic

Allah tidak akan mendekati seseorang sebelum orang itu mendekatiNya dan amalan yang paling dicintai Allah ialah amalan yang dilakukan secara berterusan.... -Hadith-

Urusan  orang-orang beriman semuanya mengkagumkan..,
Semua perkara adalah baik untuknya..,
Jika dia mendapat kesenangan dia bersyukur.., maka itu baik untuknya..,
Dan jika dia ditimpa kesusahan, dia bersabar.., maka itu baik untuknya..,
-Riwayat Muslim-
Kita sering mahukan hari yg CERAH tetapi ALLAH lebih mengetahui HUJAN perlu diturunkn.,
Kita inginkan KESERONOKAN tapi KESUSAHAN itu yang mengajar erti KEHIDUPAN.,
Kita inginkan KETENANGAN hakikatnya diri ini penuh DOSA tapi manusia tak dapat lari daripada KESILAPAN...
Semua itu bukan HUKUMAN tapi adalah tanda kasih syg ALLAH agar kita lebih BERIMAN.... 
Jangan menangis kerana cinta yang hampa tapi menangislah jika tak dapat menyapu dosa bila ternoda kerana cinta

Mengapa takut untuk berjalan sedangkan kita punya sepasang kaki yang boleh berjalan dan berlari..,
Mengapa takut untuk berjuang sedangkan kita punya tuhan yang sentiasa disisi.....
Aku minta kepada ALLAH setangkai bunga segar.., 
IA bagi kaktus berduri..,
 Aku minta kupu2, dibagi ulat berbulu..,
Aku sedih & kecewa..,
Namun kemudian, kaktus itu berbunga, indah sekali..,
& ulat itupun jadi kupu2 yang cantik..,
Itulah jalan ALLAH, indah pada masaNYA..,
ALLAH tidak memberi apa yang kita harapkan.., 
Tapi IA memberi apa yang kita perlukan..,
 Kadang kita sedih, kecewa, terluka.., 
Tapi jauh diatas segalanya IA sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita....

Sayangkan Allah banyakkan berzikir..,
Sayangkan Rasul banyakkan berselawat..,
Sayangkan akhirat ingatkan mati..,
Sayangkan syurga banyakkan beribadat..,
Sayangkan dunia banyakkan istighfar.....
Bekunya air mata kerana kerasnya hati..,
Kerasnya hati kerana banyaknya dosa..,
Banyaknya dosa kerana lupakan mati..,
Lupakan mati kerana cintakan dunia.....
Jika hati sejernih air..,
Jangan biarkan ia keruh..,
Jika hati seputih awam..,
Jangan biarkan ia mendung..,
Jika hati seindah bulan..,
Hiasilah ia dengan keimanan.....

Koleksi Ayat-Ayat Jiwang 2


Siapa kata setia tak mungkin berlaku curang..,
Siapa menduga kasih takkan bertukar menjadi benci..,
Seperlu mana untuk mengukur erti rindu ini andainya cinta tak pernah bersatu..,
Berpadu walau kata rindu di ucapkan pada dia yang satu..,
Andainya kau menduakan ku..,
Katakanlah apa yang perlu kerana daku tahu ada hikmah di sebalik yang berlaku.....
Saat dirimu hadir didepanku..,
 Lidah terasa kelu..,
Kaki terasa kaku.., 
Lidah macam membisu..,
Hati tak menentu..,
Dan jantung berhenti berdegup..,
Fikiran ingin mengatakan kebenaran..,
Tetapi bibir telah menidakkan..,
Dan kini daku merasa satu kekesalan.....
Ketiadaan kau disisi mengajarku erti kerinduan..,
Berjauhan dengan mu menguji keiklasan hati..,
Dan bila disisi mu mengajar aku menyayangimu selamanya.....
Cinta tak boleh dicuba-cuba, dirasa-rasa..,
Cinta yang sebetulnya wujud apabila dua hati telah pasti dan tak boleh di pandang dari sudut keindahannya sahaja.., When the HEART was ready to accept the love of somebody.., that's means he/she must accept all the special or weakness of their beloved one's.....
Panahan matamu mencairkan hatiku yang dah lama membeku suatu waktu dulu..,
Hadirmu bagai sinar mentari pagi menerangi lorong kelam lagi sunyi yang selama ini ku lalui..,
Walau kadangkala kehadiranmu menyakitkan hati dan kadangkala pengubat hati yang sunyi..,
Aku tahu perhubungan ini bukan janji syurga.., bukan janji bahagia.., 
Tapi sepenuh hati dan jiwa aku pertaruhkan..,
Ku sangka kita berkongsi impian yang serupa..,
Tapi kehadiranku bagai tak bermakna apa-apa.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...